10 tips – Så blir du mer effektiv
1) Skapa att göra-listor dagen innan. Det gör arbetsdagen mer strukturerad och du får mer tid över till annat. Känns listan lång och oöverkomlig, lägg in en promenad. Då får du en omstart, samlar tankarna och jobbar mer effektivt efteråt. Samt skaffa dig även en redovisningsekonom konsult och spar din egen tid.
2) Digitalisera planeringen med hjälp av molnet. En digital kalender kommer du åt var du än befinner dig. Här kan du även samplanera med kollegor även om ni inte befinner er på samma plats.
3) Gör bokföringen och andra “tråkiga” administrativa uppgifter direkt. Samlar du dem på hög blir du bara stressad och risken att du tappar bort viktiga papper är stor.
4) Avsätt tid för att sätta dig in i vilka lösningar som finns. Det är en investering för framtiden.
5) Digitalisera bokföringen. Scanna av alla verifikat och maila in dem direkt till systemet. På så sätt får de en snabb översikt. Glöm dock inte att orginalverifikaten måste sparas i tre år.
6) Automatisera kvittohanteringen. Skaffa till exempel Fortnox Kvitto & Resa som möjliggör att du kan fotografera kvitton, som tolkas och bokförs automatiskt. Tänk på att Fortnox är dyrt så du bör ha inkomst hela tiden innan.
7) Lägg över fakturahanteringen på någon annan. Inom detta område finns automatiska tjänster som spar både tid och pengar. Vem vill inte spara sin tid och sin ekonomi eller hur?
8) Sluta vara bank. Det finns tjänster som kostnadsfritt tar hand om saker som betalningspåminnelser och inkassokrav om kunden inte betalar i tid. Börja i stället att bjuda på god kaffe eller te som du kan köpa online.
9) Många företagare vrider, vänder och drar gärna arbetsuppgifter ett extra varv även om det inte behövs. Var istället nöjd och gå över till nästa uppgift.
10) Sluta multitaska. Det leder bara till att du inte slutför uppgifter du påbörjat och lämnar dig med känslan att du inte åstadkommit någonting. När du multitaskar försöker du göra två saker samtidigt tex under ett möte sitter och pratar i telefon med någon annan.